25 tahun memali

25 tahun memali

Sunday, March 14, 2010

PERBETULKAN SEJARAH MEMALI- SN DATO' A SAMAD SAID


Oleh IZWAN ABDUL HALIM
izwan@harakah.net.my

MEMALI: Sasterawan Negara, Dato’ (Dr) A Samad Said mahu pihak yang berkenaan menggesa Kerajaan Malaysia membersihkan nama as-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud dan membetulkan kembali sejarah Peristiwa Memali 1985.

Katanya, pembayaran pampasan oleh pihak kerajaan tidak harus dianggap penyelesaian terhadap kejadian berdarah itu.

Sebagaimana maklumat yang dimomokkan kepadanya selama ini, beliau mahu sejarahnya itu dijernihkan hingga akhirnya mewaraskan kembali sejagat dari stigma tuduhan terhadap peristiwa tersebut.

“Tidak harus berakhir dengan pampasan. Dia (Ustaz Ibrahim) dituduh membawa ajaran sesat, dituduh macam-macam yang memburukkan dia. Jadi, kerajaan mesti mengumumkan, kerajaan mesti membetulkan semula tuduhan mengatakan mereka ini (para syuhada) membawa ajaran sesat.

“Jika tidak, sejarah akan terus meletakkan Ustaz Ibrahim (sebagai) membawa ajaran sesat, penentang dan sebagainya. Bukan itu sahaja, nama kampung ini (Kampung Memali) juga akan tercemar dan terus dianggap begitu,” getusnya ketika melawat ke rumah as-Syahid Ustaz Ibrahim Mahmud di Kampung Memali, di sini 10 Mac lalu.

Ujar beliau, jika perkara itu tidak diperjuangkan untuk mengadakan pembetulan dan makluman semula, sejarah dan generasi depan akan terus mengulang tuduhan itu terhadap para syuhada dan peristiwa tersebut.

Tegasnya, bukan sahaja tuduhan terhadap peristiwa itu sahaja perlu diperbetulkan, malah beliau mahu kerajaan menghentikan dan membetulkan semua tuduhan yang dibuat terhadap mana-mana pihak.

No comments:

KENANGAN ANDA